Sparc Group passerar 1,5 miljard i omsättning endast två år unga

Sparc Groups framåtrörelse går ingen förbi. Endast två år unga har man förvärvat sextio bolag, passerat 1,5 miljard i omsättning och format en laguppställning med över 700 medarbetare. En tillväxtresa som väcker intresse, sticker ut och skapar nyfikenhet i installationsbranschen.

När vi träffar Sparcs grundare Erik Björklund tidigt en torsdagsmorgon, har han precis satt sig på tåget mot Stockholm tillsammans med övriga förvärvsteamet för att tillträda bolag femtionio och sextio i ordningen. En vardag som blivit normalläge senaste året för Björklund.

–  Resan vi gör är unik på flera sätt. Att förvärva bolag ligger i vårt DNA och det är något som alltid kommer att prägla vår framåtrörelse samt vara en stark drivkraft för oss. I slutändan handlar det om att skapa värde tillsammans med andra entreprenörer, säger Erik Björklund.

Sparc Group har onekligen gjort avtryck i installationsbranschen där man veckovis det senaste året mötts av numrerade lagtröjor i LinkedIn-flödet. Under 2022 genomförde man fyrtioen bolagsförvärv och sedan verksamhetens start i juli 2021 är man nu totalt sextio bolag i gruppen.

Med Eriks bakgrund som elithockeyspelare har lagtröjorna blivit en symbolisk förvärvsaktivitet för att väcka uppmärksamhet, skapa teamkänsla och uppnå en helhet som är större än summan av sina delar.

–  Om någon hade sagt för 12 månader sedan att Sparc Group genom sitt dotterbolag Dataklimat i spetsen skulle teckna ett stort exklusivt ramavtal med Försvarsmakten så hade nog varken jag eller någon annan trott på det. Men efter nästan 10 månaders hårt jobb så har det blivit verklighet. Extra kul att det är totalt ytterligare 5 bolag samt flera personer där till inom Sparc Group som varit delaktiga och gjort detta möjligt, säger Björklund.

Läs även: Dotterbolag inom Sparc Group vinner stor upphandling till Försvarsmakten

Men hur lyckas man då förvärva sextio bolag på tjugotre månader? Sparc-modellen har visat sig framgångsrik för att få flera entreprenörer att hänga med på resan.

–  Vi tror på människor, och människor tror på oss. Sparc-modellen bygger på ”Av entreprenörer för entreprenörer”. Det handlar om att alla företagsledare som väljer att gå med i Sparc fortsatt ska känna sig delaktiga och ha möjlighet att fortsätta verka under sina egna lokala varumärken. Vi har ingen ambition att förändra det fungerande delarna av verksamheterna, däremot vill vi utveckla bolagen och medarbetarna vidare vilket vi gör bland annat med ett eget utbildningsorgan, säger Erik Björklund.

Sparc Academy är koncernens egna utbildningsorgan. En akademi vars syfte är att utbilda den snabbt växande personalstyrkan i teambuilding, ledarskap, inspiration och personlig utveckling.

Med namnkunniga utbildningsledare som bland annat Nils van der Poel, tvåfaldiga OS-guldmedaljören i skridsko erbjuder man något som särskiljer sig i branschen.

–  Vi vill skapa rätt förutsättningar för att utveckla våra medarbetare och attrahera framtidens kompetens till bolaget, det gör vi bland annat genom ett eget utbildningsorgan. Vi har byggt vår akademi från grunden och vi vill ligga nära våra medarbetare , på så sätt kan vi forma och utbilda i det som efterfrågas, förklarar Erik Björklund.

Om några veckor genomför man sitt tredje utbildningstillfälle sedan akademin startade, denna gången hålls utbildningen av grundaren av Glada Hudik-teatern Pär Johansson som utbildar inom mångfald.

Tron på människor och humankapitalet präglar verksamhetens filosofi där man även arbetar aktivt med CHR-kartläggning och att eliminera organisatorisk ohälsa.

Läs även: Att må bra är en del av företagskulturen

Med förväntad förvärvstakt och organisk tillväxt ser bolagets framtid ljus ut.

– Det är i mötet mellan människor som möjligheter skapas, och än är vi bara i början på vår resa avslutar Björklund.

Sparc Group består idag av 60 bolag och har som ambition att samordna installationsbranschens mest attraktiva, kompletta och hållbara helhetserbjudande inom VVS, el- tele- datateknik och automation samt lås, larm och passersystem. Med över 700 medarbetare verkar man idag från Malmö i söder till Falun i norr.