Sparc Group välkomnar XaaSIT

Under tisdagen blev det klart att Sparc Group förvärvar XaaSIT, ett finskt IT-bolag som stärker upp koncernens kompetens inom IT-säkerhet.

Under 2022 grundade Sparc Group IT-bolaget Two Stone IT för att kunna erbjuda en fördelaktig och kostnadseffektiv IT-miljö för sina dotterbolag med fokus på IT-säkerhet. Tillsammans med XaaSIT breddar man nu kunskaperna inom detta område.

– Vi vill ligga i framkant när det kommer till IT-säkerhet och ta en ledande position i Norden. Tillsammans med XaaSIT kan vi nu gemensamt ta steget för att gå först i ledet, säger Daniel Ekroth, CIO Sparc Group.

XaaSIT är ett finskt IT-bolag stationerade i Espo. Bolaget arbetar primärt med molnbaserade IT-lösningar med ett starkt fokus på IT-säkerhet. Vad XaaSIT och Two Stone IT har gemensamt är den plattform man levererar till marknaden i nära partnerskap med Barracuda Networks som är världsledande inom säkerhet, applikationsleverans och dataskyddslösningar.

– Det är tredje gången vi blir uppvaktade av ett svenskt bolag. Här kändes allt rätt och vi ser fram emot att utveckla vårt tjänsteerbjudande tillsammans med Sparc och Two Stone IT, säger Juuso Järvenmäki grundare XaaSIT.

Sparc Group har varit tydliga med sin ambition om att samordna installationsbranschens mest attraktiva, kompletta och hållbara helhetserbjudande inom VVS, el- tele- datateknik och automation samt lås, larm. Förvärvet av XaasIT innebär inte att man byter den riktningen menar Erik Björklund.

– Våra dotterbolag är våra kunder och vi arbetar aktivt för att hela tiden erbjuda mer värde till våra kunder. Att vi nu breddar vår kompetens inom IT-säkerhet är en del för att hjälpa våra dotterbolag med en säker IT-miljö i takt med att vi växer. Vi tar också ansvar för att kunna utveckla hela koncernens verksamhet på ett säkert sätt som speglar den omvärld vi lever i 2023. Genom XaaSIT skapar vi också förutsättningar för att i framtiden kunna bredda vårt erbjudande på den finska marknaden, avslutar Erik Björklund VD och grundare Sparc Group.

Förvärvet är nummer femtiofem i ordningen och inom kort kommer man även presentera förvärv femtiotre och femtiofyra som också blev klart i dagarna.

Sparc Group består idag av ett 50-tal bolag och har som ambition att samordna installationsbranschens mest attraktiva, kompletta och hållbara helhetserbjudande inom VVS, el- tele- datateknik och automation samt lås, larm. Bolagsgruppen är idag totalt 675 medarbetare.