Sparc Group välkomnar Pro Control

Sparc Group stärker upp med spetskompetens inom Smarta hem och hemautomation. Näst ut att bli en del av Sparc Group är Pro Control från Stockholm.

Genom förvärvet av Pro Control breddar Sparc Group sin spetskompetens inom högteknologisk utrustning för exklusiva hem och offentliga miljöer. Tillsammans med Sparc Groups dotterbolag Eliot Universe stärker man sin position inom detta segment för att kunna ta större delar i avancerade projekt.

– Ett strategiskt förvärv som gör att vi kan leverera större delar i befintliga projekt samt ta oss an större projekt inom hemautomation, säger Jonas Kristiansson medgrundare Sparc Group.

ProControl Sverige AB grundades 2015 och har på kort tid etablerat sig som en ledande aktör inom AV-teknik, belysning, styrsystem och privata biografer. Passionen för teknik och högkvalitativa lösningar har gjort Pro Control till en pålitlig partner för kunder som strävar efter det bästa inom audiovisuell och integrerad teknik.

– Tillsammans med Sparc Group kan vi nu lägga fullt fokus på det vi är duktiga på och utveckla tekniken och höja leveransen på våra lösningar. Genom Sparc Group kommer vi få hjälp med de delar som inte är direkt kopplade till den dagliga verksamheten vilket skapa goda förutsättningar för fortsatt tillväxt, säger Fredrik Ahlinder grundare Pro Control.

Sparc Group är nu totalt 75 bolag i gruppen med över 900 medarbetare.

Sparc Group AB (publ) är en entreprenörsdriven koncern som samordnar och förvärvar bolag inom installationsbranschen. Sedan starten 2021 har man förvärvat 75 bolag inom VVS, el, nät, projekt och säkerhet. Med över 900 medarbetare verkar man idag från Malmö i söder till Falun i norr med huvudkontor i Göteborg. Tillväxten sker utifrån en gemensam drivkraft av ständig framåtrörelse där människans välmående och utveckling sätts i fokus. Visionen är att med stort hjärta skapa Sveriges mest hållbara arbetsplats i installationsbranschen.