Samverkan ska bidra till en hållbar framåtrörelse

Trots en omvärld som står i konjunkturförändringar pågår ständiga dialoger med nya bolag kring förvärv hos Sparc Group. På drygt två år har man gjort totalt 67 förvärv av små och medelstora företag inom installationsbranschen. Nu förväntas man lägga större fokus på att utveckla de bolagen man förvärvat under de första två åren genom ökad samverkan, om än det kommer fortsätta genomföras förvärv även under 2024.

Det är torsdag morgon och Sparc Groups grundare Erik Björklund är först på plats på kontoret. Han har satt igång kaffemaskinen i väntan på att de första medarbetarna ska trilla in. Att koka kaffe har enligt han själv blivit lite av en paradgren genom åren, även om det är fusk numera med en maskin som gör jobbet menar Erik.

– Jag har förmånen att arbeta med människor som är bättre än mig själv på det mesta, men är det något jag har blivit duktig på under alla år är det att koka kaffe. Kanske hänger det ihop med att vara morgonpigg, säger Erik och skrattar.

Kontoret som ligger på 21:a våningen på Kineum i Göteborg ger en skön känsla av att staden sakta men säkert vaknar till liv. De stora panorama-fönsterna omsluter kontoret med utsikt över Göteborg stad.

Erik själv har i vanlig ordning varit uppe tidigt och tagit sin löprunda på morgonen medan familjen fortfarande sover hemma i Kungälv. Han är nu redo att sätta fart på dagen.

En dag som består av prognosarbete tillsammans med finanschefen Tomas Aksoy kring Sparc Groups framtida riktning. I den tid vi nu möter ställer sig många frågan om förvärvstakten för Sparc Group kommer fortsätta hålla i sig även under 2024 och framåt.

– Vårt mål är att fortsätta hålla riktning med hög framåtrörelse. Vi kommer fortsätta genomföra förvärv under 2024, men i den tid som råder kommer vi lägga större fokus på att förädla det vi nu förvärvat och hjälpa våra dotterbolag till fortsatt utveckling och organisk tillväxt genom ökad samverkan, säger Erik.

Att förvärva bolag är inte det unika med Sparc Group, men modellen kring förvärv och vad tiden efter förvärv innebär för den enskilda entreprenören är det som varit en stor del av framgångsfaktorn enligt grundaren själv.

– Ett uttryck som blivit känt i vår omgivning är Sparc-modellen. Vi får ofta frågan hur vi lyckats förvärva så många bolag på kort tid, samtidigt som våra rapporter visar på en tydlig utveckling av bolagen efter förvärv. Något vi vill fortsätta befästa för marknaden att modellen fungerar och är hållbar, säger Erik.

Modellen är utformad för att bibehålla entreprenörsdrivet hos företagaren efter förvärv och där alla är med och bidrar till något större. Utöver att entreprenören som sålt sitt bolag till Sparc har ett fortsatt ägande i modern och får driva vidare bolaget i samma form och under samma varumärke på den lokala marknaden, tillsätter även Sparc Group stödfunktioner som utbildningsakademi, CHR-kartläggning och operativa funktioner för att utveckla bolagen vidare.

Från vänster: Tomas Aksoy Finanschef, Philip Carlsson Controller Sparc Group

Den dedikerade finanschefen Tomas Aksoy som varit med från start och som jobbar mycket i det tysta följer ständigt flöden och analyser för respektive bolag som i sin tur bidrar till att man kan utveckla helheten vidare.

– Under hösten har vi pratat mycket om prognos för 2024 och förklarat innebörden och vikten av att varje bolag äger denna själva och ser det som ett stöd i utvecklingen för sin verksamhet. Vi presenterar Sparc löpande för analytiker, intressenter, styrelse och banker. Vi har gjort simuleringar med nyckeltal för vår utveckling fram till 2027 på en översiktlig nivå, men det är oerhört viktigt att varje bolagschef vill ta ansvar för sitt bolags egen utveckling, formering av organisation, fokus på rätt kunder givet dagens förutsättningar och se hur man kan driva lönsamma bolag som skapar framåtrörelse över tid för hela koncernen, säger Tomas Aksoy

Under avslutningen av 2023 förväntas man presentera nya förvärv och även om fokus nu ligger allt mer på att förädla koncernens innehav av bolag kommer förvärv alltid vara en del av företagets DNA.