”Ingen dag är den andra lik”

Helen Kahsai är ny i branschen och på jobbet. Hos City Sundblad Telecom börjar dagen alltid med en kopp kaffe på kontoret innan det bär av mot dagens arbetsplats. Arbetsuppgifterna kan variera och ingen dag är den andra lik.

Helen bestämde sig sent i livet för ett branschbyte. Hon kände att hon var redo för nya utmaningar och lockades av installationsbranschen.

– Jag är ganska ny i branschen. Först gick jag en 3 månaders teoretiskt utbildning som fiber- och teletekniker med inriktning mast. Sedan fortsatte utbildningen med 3 månaders praktik som jag hade förmån att göra hos City Sundblad Telecom. En arbetsplats jag trivdes väldigt bra på. Min praktik ledde till en provanställning och nu är jag inne på min 5:e månad hos City Sundblad Telecom, säger Helen.

Arbetet kan variera, men de roligaste projekten enligt Helen själv är när man får arbeta med helheten kring en fiberinstallation.

– Det är när man får vara med och göra helheten som jag tycker arbetet är allra roligast. Från fiberdragning till svetsning och mätning.

City Sundblad Telecom är Sparc Groups andra bolagsförvärv och Helen ser positivt på att få vara en del av ett större sammanhang.

– Genom att vi är en del av något större skapar det trygghet för oss som medarbetare och det gör oss också mer konkurrenskraftiga till att kunna vinna större projekt.

När vi träffar Helen och hennes kollega Noel är de mitt uppe i arbetet av att förstärka Wi-Fi täckningen på ett äldreboende på Vendelsö. En dag som inte är den andra lik.